Over mijn achtergrond
Onderwijs geven aan jongeren heb ik altijd erg leuk gevonden. Het was
niet alleen geven, maar ook ontvangen. Aandacht, vooral. Maar ook: de kans om
belangrijke vaardigheden in mijzelf te ontplooien, zoals het soepel leren
omgaan met - soms wat dwarse - pubers, ouders en collega's. Communicatie in al
haar facetten. Instrueren, motiveren, corrigeren en enthousiasmeren van groepen
en individuen... een leerproces waarvan de vruchten mij later goed van pas
zouden komen. Toch zag ik mijzelf niet graag 'oud' worden in het onderwijs.
Mijn creatieve impulsen vroegen om meer speelruimte.
Toen ik enkele proefopdrachten mocht verzorgen voor een tekstbureau, greep ik
deze kans dan ook met beide handen aan. Mijn teksten werden goedgekeurd en
gepubliceerd. En het waren niet de minste opdrachtgevers: Agfa Nederland
en Vroom & Dreesmann.
Mijn creatieve zelfvertrouwen was nu ontketend. Ik liet er geen gras over
groeien en stapte naar de Kamer van Koophandel om mijn bedrijf Artitekst in te
schrijven. Vanaf dat moment verwierf ik zelf mijn klanten. En genoot ik van dit
nieuwe leerproces: communiceren met heel nieuwe doelgroepen, die niet langer
B1, 2H3 of 3V4 heetten, maar bijvoorbeeld 'alle potentiële aanschaffers van een
lease-auto' of 'alle prospects voor een nieuw verzekeringsproduct'. Naast de
grote, ook veel kleinere klanten: middenstanders, die ik mocht helpen fietsen
en scooters te verkopen, of bedden en matrassen. Ik vond het allemaal even
boeiend.
Want dat is wel het grootste voorrecht van een tekstschrijver: dat je zomaar
terechtkomt in alle uithoeken van het bedrijfsleven en de maatschappij. Van
huisvuilzakkenfabrikant tot meubelmakerij. Van winkelier-op-de-hoek tot
multinational. Elke keer moet je je opnieuw verdiepen in de specifieke kennis
en wetenschap die de klant eigen is. Bij iedere opdracht leer je weer iets meer
over het bedrijfsleven, over de maatschappij. Kortom over... het leven zelf.
Toen een oplichter probeerde mijn bedrijf (en dat van duizenden andere ondernemers)
geld af te troggelen, begon ik in 1993 - als een Peter R. de Vries avant la
lettre - spontaan een actie tegen deze schavuit. Lees hier het hele verhaal.
Eerste tv-opname over de actie. De EO thuis op
visite voor het programma 2Vandaag
Vervolgens heb ik in 1995 Stichting Eerlijk Zaken Doen (EZD) opgericht.
Deze stichting bestrijdt de malafide advertentiewerving in Nederland.
Na vijf jaar heb ik in 2000 mijn directeurschap van Stichting EZD beëindigd.
Sindsdien ben ik weer beschikbaar als tekstschrijver en communicatieadviseur.
Ook houd ik mij bezig met enkele nieuwe creatieve projecten. Zoals
technologische vernieuwing op het gebied van verkeersveiligheid en de ontwikkeling van z.g. 'formats' voor
nieuwe televisieprogramma's.